Sabtu, 26 Februari 2011

REMUNIRASI DAN MIMPI

akarta – Kabar gembira bagi pegawai Kementerian Agama (Kemnag). Tahun baru 2011 nanti mereka akan mendapatkan remunerasi atau perbaikan struktur gaji.
Remunerasi ini terkait dengan dilakukannya reformasi birokrasi di Kemnag. Sejak 1 Juli 2010 lalu Kemnag sudah melakukan uji coba reformasi birokrasi.
“Instruksi Menpan per 1 Januari 2011 kita sudah harus masuki reformasi birokrasi,” kata Kepala Biro Kepegawaian Kemnag Ali Hadianto.

Ali menyatakan hal itu usai “Pelatihan dan Pembekalan Petugas Panitia Penyelenggaraan Ibadah Haji (PPIH) Arab Saudi 2010 di Asrama Haji Pondok Gede, Jakarta Timur, Jumat (23/7/2010) malam.
Kemnag masih melakukan finalisasi tahapan pemberlakuan remunerasi. Perhitungan remunerasi akan dilakukan melalui grading.
“Kita akan testing ulang untuk mengukur grade-nya. Tidak tertutup kemungkinan sama jabatannya tapi remunerasinya beda,” jelas Ali.
Ali menepis kemungkinan akan adanya kong kalikong dalam tes karena penyelenggara tes akan diserahkan pada lembaga independen. “Jadi dalilnya soal remunerasi ini kesejahteraan diberikan berdasarkan keringat yang sudah dikeluarkan,” tegas Ali.
Sebelumnya remunerasi telah berlaku di Kementerian Keuangan, Badan Pemeriksa Keuangan (BPK) dan Setneg.

Selasa, 08 Februari 2011

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Join us for an AdSense Optimisation Session in London, UK - Inside AdSense

Adsense satu klik 1,71 dollar

Adsense satu klik 1,71 dollar

syair hati

Sayangku,
kenalilah musim hujan yang basah
dan kemarau yang meranggaskan daun-daun kering
di sepanjang hari dalam dua belas purnama
karena cintaku bersemi di dua musim

kenalilah gelisah angin di antara buluh-buluh bambu
yang meliuk ke kanan dan meliuk ke kiri
yang menggemerisik di antara sunyi
karena ada bisikan tentang gelisahku

ketika senja turun di bukit-bukit tak berpenghuni
ada rona yang dilukiskan pada latar langitnya
merah membara dan kadang-kadang lembayung
kenalilah warnanya yang disapukan dari rinduku

sayangku,
malam-malamku adalah catatan tentang cinta
dinginnya menghangatkan dan memberi aroma rasa
aku jejaki purnama yang tenggelam di antara awan
dan aku ingin terbenam bersama cinta yang kau bawa

bercinta dalam pandangan islam

Adalah sesuatu yang amat perlu untuk seseorang itu memulakan mukadimah cinta dengan mengurat. Apakah hukum mengurat dan bercinta dalam Islam? Apakah dibenarkan seorang lelaki muslim berbual dengan perempuan muslim?. Semua persoalan ini mungkin bermain-main dibenak fikiran remaja muslim yang sangat menitikberatkan ajaran Islam. Bagi sahabat remaja muslim yang kurang mengambil berat persoalan ini, mungkin mereka akan mengunakan formula “pakai bedal sahaja”. Salah tanggapan dan silap fahaman terhadap persoalan ini boleh mewujudkan konflik dalam diri remaja muslim.

Secara kasarnya ada sesetengah ulama menganggap mengurat dan bercinta itu halal tetapi kebanyakkan ulama yang lain pula menganggap haram. Bagaimanapun dikalangan ulama Fekah terdapat beberapa orang ulama yang merupakan pencinta yang hebat seperti Daud az-Zahiri yang merupakan imam Mazhab az-zahiri.

Sebenarnya mengurat dan bercinta sama-sama penting dalam kehidupan. Tiada siapa yang dapat lari daripada mengurat dan bercinta termasuk mereka yang bercinta selepas berkahwin. Hal ini kerana mereka yang bercinta selepas berkahwin akan melihat bakal isteri sebelum diijabkabulkan.

Selain itu jika cinta dianggap sebagai mukadimah kepada perkahwinan, maka mengurat pula dianggap sebagai mukadimah kepada bercinta. Kedua-dua ini berkait antara satu sama lain kecuali bagi mereka yang berkahwin atas pilihan keluarga.

Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan. Sebagai contoh mengurat dan bercinta yang disusuli dengan perkahwinan dan mendirikan rumah tangga adalah berguna kerana ia membawa kebaikan. Dari sini terbentuk pula keluarga dan daripada keluarga ini terbentuk pula masyarakat seterusnya negara.Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dengan ajaran Islam? Jawabnya ia memang bertepatan dengan ajaran Islam kerana manusia yang diamanahkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini perlu meneruskan survival sehingga ke hari kiamat. Kemungkinan jika manusia tidak mengurat dan bercinta, kita akan pupus di dunia seperti pupusnya dinasour dan ini sudah tentu menyalahi amanah Allah itu.

Namun dari sudut lain, mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan. Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada perkahwinan sebaliknya mukadimah kepada melahirkan anak luar nikah atau mencampakkan anak yang tidak berdosa ke dalam tong sampah dan longkang.

Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam Islam. Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik. Oleh itu sesiapa sahaja yang berhadapan dengan ajakan perasaan dan emosi untuk mengurat dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya mengunakan kewarasan akal.
Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yang boleh mencetuskan keghairahan seks yang seterusnya menyebabkan berlaku perlanggaran hukum Allah iaitu perzinaan. Dalam hal ini adalah amat perlu setiap individu muslim berpegang kepada tanggugjawab menjaga dan memelihara aurat kerana persoalan keghairahan seks mempunyai hubung kait yang amat besar untuk berlakunya perzinaan.

Bagi mengelak daripada perkara-perkara terkutuk ini berlaku, panduan rasulullah perlu dipatuhi. Baginda melarang orang Islam supaya jangan melampau dalam mengurat. Malah baginda menyuruh mereka bercinta kerana Allah iaitu mencintai orang yang dikasihi kerana Allah.

Terdapat beberapa riwayat menceritakan Nabi Muhammad s.a.w membenarkan hamba menyanyikan lagu mengurat dipanggil ghazl. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, Rasulullah menyuruh Aisyah menghantar seorang hamba yang pandai menyanyi lagu ghazl kepada pengantin kaum Ansar yang menjadi kerabat Aisyah. Ini kerana menurut Nabi, kaum Ansar ada keramaian termasuk mendendangkan lagu-lagu ghazl. Baginda berkata : Sesungguhnya kaum Ansar adalah kaum yang ada pada mereka ghazl. (Ibnu Majah. Hadis No 1890)

Ghazl bermaksud mengurat tetapi ghazl dalam beberapa hadis nabi bermaksud mendendangkan lagu-lagu cinta yang sunyi daripada kata-kata baik dan sebagainya. Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Bukhari,muslim dan lain-lain, Rasulullah menginggatkan supaya seorang penyanyi keluarga baginda bernama Anjasyah supaya jangan terlalu melampau mendendangkan lagu-lagu yang memperkatakan tentang mengurat dan bercinta.

Dato Dr Mashitah Ibrahim, penolong profesor di Jabatan al-Quran dan Sunah, Kulliah Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi penjelasan mengenai cinta. Cinta ujarnya sering dikaitkan dengan barat atau Bollywood tetapi sebenarnya orang terlupa bahawa pokok persoalan cinta merupakan matlamat asasi dalam Islam.

Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta. Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia. Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta. Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.


Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.

Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa tanggungjawab.

pribadi yang menawan

Pribadi


yang menawan adalah kunci kesuksesan, setiap orang ingin memnapai sebuak kesuksesan dari apa yang di cita-citakan, kesuksesan yang anda raih haruslah melibatkan orang lain,baik langsung maupun tidak langsung , baik sikap atau prilaku dimana orang lain memandang diri anda , bisa saja orang akan bersikap positif atau negatif tentang diri anda, hal inilah hal inilah yang menjadi sentral pribadi yang menawan.
Begitu pentingnya akan nilai diri seseorang sehingga tidak sedikit seseorang berani mempertaruhkan jiwanya demi mempertahankan sebuah nilai dirinya, olehnya itu agar menjadi pribadi yang menawan hendaknya anda harus mempunyai sikap dan prilaku :
1 . Jangan kikir dalam segala hal,jiwa yang kikir sulit untuk memberikan nilai positif pada orang lain, termasuk jangan kikir untuk mengeluarkan kata pujian dari bibir, hail ini akan membuat anda mempunyai posisi dan kekuatan diri yang di senangi orang lain.
2 . memberikan tempat dan kehormatan pada orang lain, anda harus menunjukan sikap bahwa orang lain itu sangat penting , jangan biarkan orang lain bosan dengan anda, anda senantiasa lekas minta maaf bila ada kesalahan, tepatilah janji dan sebagainya.
3 . Jauhkan sifat menggurui
Kebanyakan orang tidak suka di gurui , hendaknya anda lebih banyak mendengan dari pada bicara , berikan kesempatan orang lain bercerita dan bicara , jangan suka memotong pembicaraan atau memberikan [ertanyaan yang sifatnya menyudutkan.
4 . Panggilah nama dengan nama panggilan yang baik
Nama adalah merupakan bagian dari harga diri seseorang ,umumnya orang tidak senang bila dirinya dipanggil dengan panggilan atau sebutan yang salah atau dengan nada yang tidak sopan ,misalnya ada seorang Uztas yang mempunyai latar belakang suku jawa dan ia tinggal didaerah luar jawa , dan orang di luar jawa tidak paham arti panggilan mas, maka bila anda memanggil uztas tersebut dengan panggilan mas maka dia akan merasa tidak nyaman dengan anda, karena pemulung,tukang bakso panggilan yang umum adalah mas.
5. periang
Bila anda mampuh menunjukan keramahan dan kesopanan pada orang lain , serta menyimpan orang lain di hati anda maka anda akan menjadi diri yang menawan dan menarik , sehinnga dengan sendirinya anda akan di senangi semua orang.
6. Jangan suka menyinggung
semua orang tidak suka dipandang sebelah mata , umumnya orang tidak senang bila kekurang dan kelemahannya di ungkap, terlebih diungkapkan didepan umum yang menjadikan orang akan antipati dan bersikap tidak bersahabat dengan anda .
7. Berusaha menyenangi dan mengerti orang lain.
Anda harus selalu berusaha untuk mengerti akan keadaan orang lain, bukan berartri anda harus selalu menyesuaikan dengan orang lain atau sebalaliknya , sesekali anda harus mengambil sikap yang bersebrangan asal jangan menjadi konflik
8. Menebarkan nilai cinta
Bila hati anda selalu di selimuti sebuah nilai yaitu nilai cinta , maka anda akan mudah mencintai orang lain , mencintao orang lain sama halnya mencintai diri sendiri karena dengan mencintai orang lain berarti orang lain akan simpatik pada diri anda , sehingga diri anda akan nampak lebih menawan.